Hvad er et signalstærkt barn?

Hvad betyder det at være signalstærk? Signalstærke børn er følsomme børn med et stort temperament. Børnene mærker deres følelser og behov tydeligt og de reagerer kraftigt og udadvendt. Du er aldrig i tvivl når dit signalstærke barn vil have din opmærksomhed.

Det er børn der oplever intenst, føler intenst og reagerer kraftigt med tydelige fysiske eller verbale reaktioner.

Barnet er født sådan, og kan ikke lave om på det selvom det ville. Der er ikke tale om en sygdom, men et ’normalt’ barn, med en usædvanlig personlighed. 



Et signalstærkt barn har et meget følsomt nervesystem. Hos nogle af børnene er dette formentlig udtryk for et umodent nervesystem. Hos andre er det en vedblivende faktor, som børnene ikke vokser sig fra, men må lære at håndtere gennem støtte og vejledning.



De yngste børn er meget urolige og anspændte i hele deres krop. Det virker slet ikke som om de kan holde deres krop i ro – ikke engang når de sover. 

De bliver nemt overstimulerede. Når barnet er overstimuleret betyder det at barnet har fået så mange, og så kraftige, indtryk at barnet ikke kan nå at sortere i oplevelserne. Overstimuleringen kan vise sig ved at barnet bliver grædende eller hyperaktivt og er svært at lægge til at sove. 

De større børn  kan være højt talende, insisterende, klæbende, nysgerrige, intense, dominerende og de er i konstant bevægelse. Der er ofte hidsighedsanfald - især hvis barnet er træt.   

Et signalstærkt barn ikke lade være med at være signalstærk. Det er en del af barnets personlighed, og ikke noget som kommer og går. Signalstærke reaktioner er ikke kun negative. Signalstærke reaktioner er hverken gode eller dårlige. De er kraftige og tydelige reaktioner, uanset om der er tale om glade, begejstrede, triste eller vrede følelser.



Det er min opfattelse at der sidder cirka ét signalstærkt barn i hver skoleklasse, og at mange af dem har store vanskeligheder med at sidde stille, at være til stede uden at dagdrømme eller fjolle, at lære tingene fordi koncentrationen mangler, når de ikke kan holde kroppen i ro, eller når undervisningen er på for lavt/langsomt niveau. De kan have vanskeligheder med det sociale, fordi de har haft mange uheldige oplevelser, og fordi de reagerer for voldsomt og impulsivt, eller fordi de simpelthen ikke har lyst til at lave det samme som de andre børn.

De signalstærke børn kan være givende og fantastiske at kende. De ved en masse, undersøger meget og er ikke bange for at prøve nye og spændende ideer af. Omvendt kan de være krævende og forstyrrende hvis de ikke har mulighed for at udfolde sig i forhold til deres personlighed.